Home /
Sollicitatietips

Sollicitatietips

U bent uitgenodigd op een sollicitatiegesprek! De indruk van uw cv was dus positief. Hoe maakt u tijdens het gesprek zelf een zo positief mogelijke indruk? Een goede voorbereiding is het halve werk. Als u zich goed voorbereidt, komt u niet alleen zelfverzekerder over, u weet waarschijnlijk beter antwoord te geven en hebt een beter beeld van het bedrijf.   

 

 
 SUCCESVOL SOLLICITEREN

1. Voorbereiden op een sollicitatiegesprek
Doe research. Gebruik LinkedIn. Wees punctueel. Voorkom zenuwen.

2. Antwoorden op standaardvragen
Bereid antwoorden op standaardvragen voor: zwakke punten, toekomstvisie, waarom maakt u de overstap? 

3. Veelgemaakte fouten voorkomen
Voorkom veelgemaakte fouten. Wees correct. Maak een goede indruk, wees enthousiast en vermijd religie en politiek.

4. Vragen stellen
Laat interesse blijken, vraag grondig over een vacature, het team. Verkoop uzelf door vragen te stellen.

5. Non-verbale communicatie
Let op uw uiterlijke kenmerken; hoe gaat u gekleed, hoe ruikt u? Kom zelfverzekerd over. Neem een actieve houding aan.

 

Voorbereiden op een sollicitatiegesprek

Om uw kansen te vergroten tijdens een sollicitatiegesprek, is het altijd raadzaam om goed beslagen ten ijs te komen.

Research
Doe research op het internet. Dit betekent dat u de website goed doorneemt. Wat is hun core business, wie is de doelgroep, hoe typeert het bedrijf zich, wat is hun manier van werken, hoe groot is het bedrijf etc. Ook is het goed om de cijfers als parate kennis te hebben. Daarnaast is het handig te bekijken wie de concurrenten zijn en hoe de markt eruit ziet. Misschien is het bedrijf of de branche waarin zij opereren in het nieuws geweest de laatste tijd, hoe waren zij in het nieuws en wat vindt u zelf van ze? U kunt ook kijken op de LinkedIn pagina of Facebook community. Probeer praktijkvoorbeelden op te halen van projecten die u heeft gedaan die op de vacature aansluiten! Vragen ze naar iemand met ‘change’-ervaring? Bedenk dan wat u op ‘change’-vlak heeft gedaan. 

24 uur
De dag voor het gesprek? Ga lekker op tijd naar bed en krijg genoeg slaap zodat je lekker uitgerust naar je gesprek kan gaan. Het is handig ook alvast te bedenken wat je aantrekt. Twijfel je over de dresscode? Het is niet gek om te bellen en dat te vragen. Is het daar te kort dag voor? Je kan normaalgesproken beter overdressed zijn dan underdressed. Zet je wekker op tijd zodat je je niet hoeft te haasten en daardoor gaat stressen en neem een stevig ontbijt zodat je letterlijk en figuurlijk sterk in je schoenen staat! 

Op weg naar het gesprek
Het lijkt logisch, maar vertrek op tijd. Of je met het openbaar vervoer of de auto gaat, is het sowieso goed om van tevoren de verkeerssituatie te checken. Idealiter heb je de dag ervoor al gekeken op Google Maps hoe de omgeving eruit ziet, of er parkeergelegenheid is en wat de snelste manier is om op de plaats van bestemming te komen. Probeer je niet te (hoeven) haasten. Op die manier voel je je niet alleen zelf rustiger, je maakt ook een rustigere indruk bij je gesprekspartner. 

Net voor het gesprek
Je kan beter een keer te veel checken of je telefoon uit staat, dan een keer te weinig. De trilstand is bij sommige telefoons ook vrij luid en dus een afleiding voor vooral jezelf, dus zet liever je telefoon helemaal uit dan op ‘stil’. Wees tegen iedereen in het gebouw beleefd te zijn en wacht rustig totdat je naar binnen wordt geroepen. Probeer hierbij niet te ongeduldig over te komen. 

Zenuwen?
Bedenk dan dat je cv en motivatie in ieder geval positief werden bevonden en dat is stap 1! Adem nog een keer diep in, de extra zuurstof kalmeert en stimuleert het brein.

Antwoorden op standaardvragen

Vaak worden tijdens sollicitatiegesprekken standaardvragen gesteld. Soms is het moeilijk een antwoord hierop te formuleren of te bedenken wat zij het beste antwoord vinden. Daarom hier een aantal voorbeelden van antwoorden die u zou kunnen geven.

 

STANDAARDVRAGEN:

1. Waar ziet u zichzelf over 5 jaar?
Probeer te laten zien dat u ambitie heeft en het bedrijf als een lange termijn optie ziet. Probeer niet te specifiek op  functietitels in te gaan, omdat dit beperkend kan zijn. ‘Ik wil het beste uit mezelf halen door mijn functie op de best mogelijke manier uit te voeren en daarna groeien binnen het bedrijf naar bijvoorbeeld een leidinggevende functie.’

2. Waarom moeten wij u aannemen?
Herhaal niet te veel uw motivatiebrief of dingen die ze al in uw cv hadden kunnen zien. Laat ten eerste oprechte interesse in het bedrijf zien en vertel hoe uw persoonlijkheid in het team en bedrijf zou passen en de baan zelf ten goede zal komen.

3. Waarom moeten we voor u kiezen en niet voor andere kandidaten?
Vertel dat u niet weet wat de kwaliteiten van de anderen zijn en dat u alleen voor uzelf kunt spreken. Noem de meest relevante capaciteiten die u bezit die nodig zijn voor de baan. Waar ligt uw kracht en wat zou het concreet voor het bedrijf betekenen wanneer ze u aannemen?

4. Waarom wilt u weg bij uw huidige werkgever?
Zorg dat u geen slechte dingen zegt over uw huidige werkgever. Wat u wel kunt zeggen is dat er weinig concrete doorgroeimogelijkheden zijn, dat u het plafond hebt bereikt of dat u deze baan als een mooie vervolgstap ziet in uw carrière en dat ook voor de lange termijn een goede combinatie vindt. Probeer om na een korte en duidelijke uitleg te focussen op waarom u graag wel bij deze werkgever wil werken.

5. Bent u niet overgekwalificeerd?
‘De kennis en capaciteiten die ik heb zullen juist een voordeel zijn in de uitoefening van deze baan. Bovendien helpt het in het afleveren van de hoge kwaliteit werk die het bedrijf heeft.’

6. Wat vindt u belangrijker, werk of privé?
Een goede work-life balans is belangrijk, maar werk staat voorop.

7. Wat is uw ideale baan?
Probeer het toe te spitsen op deze specifieke baan. Dit doet u door te vertellen hoe uw ervaring en kennis passen binnen de functie en hoe uw persoonlijke doelen en carrière zich verhouden tot het bedrijf en haar doelstellingen.

8. Wat zijn uw zwakke punten?
Noem uw zwakke punten, maar draai het om en maak het positief. Dat kan door te vertellen hoe u het beperkt, maar ook hoe het soms in uw voordeel kan werken: ‘Ik heb geleerd om mijn perfectionisme positief in te zetten tijdens mijn werk. Ik haal mijn deadline altijd en omdat ik veel aandacht aan details besteed, weet ik dat ik perfect werk aflever.’ Of: ‘Ik was nogal een lastminute persoon, maar maak nu altijd goede planningen zodat ik niet meer op het laatste moment hoef te stressen.’

Veelgemaakte fouten tijdens sollicitatiegesprekken

Deze fouten zullen u doen opvallen bij een potentiële werkgever, maar niet in positieve zin. Wilt u positief opvallen? Lees dan hieronder de veelvoorkomende fouten waaraan managers zich storen.

Timing is alles
Het lijkt een open deur, maar op tijd komen is belangrijk. Wachten vindt niemand leuk! Bovendien gaat u zelf het gesprek relaxter in als u nog wat tijd over hebt en u zich niet hoeft te haasten. Ook het afsluiten van uw gesprek is een aandachtspunt. Meteen weggaan na de laatste vraag is geen goed idee; bedank uw gesprekspartner voor zijn of haar tijd en vraag eventueel wanneer u feedback kunt verwachten en hoe de rest van het proces er uitziet.

Binnenkomen
Een eerste indruk maakt u maar een keer: niet alleen als u eenmaal met de manager in gesprek bent, maar ook bij de receptie laat u een indruk achter. Tijdens het wachten onbeleefd zijn of te veel afleiden is een no go. Daarnaast hoort ook uiterlijke verzorging bij een goede indruk. Afknappers zijn een onverzorgd uiterlijk, underdressed op het gesprek verschijnen, ongepaste kleding, sterke lichaamsgeurtjes of juist een teveel aan eau de toilette.

Verkeerde houding
Wat u beter ook niet kan doen is u negatief of agressief over anderen uitlaten. Oneerlijk zijn, alleen zeggen wat u denkt dat de ander wil horen of anderen te schuld geven van alles en daarmee niet zelfkritisch zijn is ook geen goed idee, evenals desinteresse of het idee geven dat u er alleen zit omdat u meer wilt verdienen.

De manier van antwoorden
Luister goed naar de gestelde vragen en probeer ze zo correct en volledig mogelijk te beantwoorden. Fouten die veel worden gemaakt zijn: van de hak-op-de-tak springen, onvolledige antwoorden, geen ABN spreken of het gebruiken van slechte grammatica of straattaal, te veel praten en daarmee irrelevante dingen vertellen, niet op kunnen sommen van prestaties, niet goed luisteren of de gesprekspartner niet laten uitpraten en het niet stellen van vragen en het daarmee niet bevorderen van interactie. De ander ziet dit als een teken van desinteresse.

Ongepast gedrag
Flirten met de gesprekspartner of werknemers, het niet bedanken voor het gesprek, bot zijn, ongepaste grappen vertellen en de ander niet uw complete aandacht geven zijn voorbeelden van gedrag waar u zeker geen goede indruk mee maakt.

Andere don’ts
Ook deze fouten verkleinen het kans op succes: het geven van te veel informatie, met name over religie of politiek, weinig enthousiasme of interesse tonen over het bedrijf , weinig initiatief laten zien, onzeker gedrag, oppervlakkig blijven, oftewel als er dieper doorgevraagd wordt, geen antwoord weten. Inhalig lijken of geld als drijfveer hebben doet u door te vroeg in het gesprek over salaris te beginnen of te veel over geld of financiële voorwaarden te praten.

Vragen stellen

Als kandidaat bereidt u zich natuurlijk goed voor op vragen die gesteld kunnen gaan worden tijdens een sollicitatiegesprek. Research is belangrijk zodat u alle ins en outs van het bedrijf kent. De potentiële werkgever is echter niet de enige die vragen kan stellen tijdens het gesprek. Sterker nog, het getuigt van goede voorbereiding en interesse als u zelf ook vragen stelt. Onderstaande zijn voorbeelden die u kunt gebruiken. Probeer ze in een gesprek te verweven in plaats van uw gesprekspartner aan een vragenvuur te onderwerpen.

Algemene vragen over de vacature

  • Wat is de reden voor de vacature?
  • Waarom wordt de vacature niet intern ingevuld?
  • Wat heeft op dit moment topprioriteit?
  • Wat zijn de lastigste uitdagingen voor degene die deze positie gaat vervullen?
  • Wat zou een goede strategie zijn wanneer ik deze problemen tegenkom?
  • Hoeveel mensen hebben deze vacature de afgelopen 5 jaar vervuld?
  • Wat zijn positieve aspecten aan de voorgangers en zijn er aspecten die u miste?
  • Wat zijn voorbeelden van prestaties van voorgangers?


Het team

Vragen over het team die u kunt stellen zijn bijvoorbeeld over de grootte, maar ook over de focus of doel van het team. Verder kunt u denken aan de targets en hoe vaak deze targets worden gehaald en hoeveel vrijheid u zelf heeft bij het bepalen van prioriteiten, doelen en deadlines.

De functie inhoudelijk
Hoe ziet een typische dag eruit in deze functie? Veelal zal het antwoord zijn dat geen dag hetzelfde is, dus u kunt er ook voor kiezen om te vragen hoe een week eruit kan zien. Verder kunt u vragen naar de begeleiding en training; is er bijvoorbeeld een opleidingsbudget? Met wat voor projecten gaat u zich bezig houden?

Vragen over de manager
Iedereen vindt het leuk als er interesse in hen wordt getoond. Bovendien vertelt het u meer over zowel het bedrijf als uw gesprekspartner. Een goede vraag is hoe de manager hier terecht is gekomen, maar ook hoe de managementstijl het best omschreven kan worden. Hoe worden prestaties gemeten? Wat zijn eigenschappen die gewaardeerd worden in werknemers?

En verder
Vergeet niet dat het doel van het gesprek is om uzelf te verkopen, maar ook om te kijken of het de juiste positie voor u is.
Wanneer u wordt gevraagd of u nog vragen heeft, is het goed om hier gebruik van te maken en vragen te stellen die voor u belangrijk zijn. Vraag ook hoe de rest van het proces eruit zal zien; hoe veel rondes zijn er, hoe veel kandidaten en wat is de tijdsspanne? Wanneer krijgt u feedback?

Wat u niet moet vragen
Informatie die je ook op de site had kunnen vinden.

Non-verbale communicatie

Het is niet alleen wát u zegt tijdens het sollicitatiegesprek dat blijft hangen en wordt meegenomen, ook uw algehele
voorkomen is belangrijk bij de indruk die u maakt.

Hoe kleedt u zich?
Ga altijd netjes gekleed naar een gesprek. Dat betekent strak in pak of business casual. Verder vinden mensen sterke geurtjes vaak vervelend; dit geldt voor zowel lichaamsgeur als sterke parfums. Wees dus fris gewassen, maar doe ook zuinig aan met de eau de toilette! Zorg ervoor dat wanneer u een blouse draagt, deze goed gestreken is. Een gekreukelde blouse wekt de indruk dat u geen oog voor detail hebt en lui bent. Te excentrieke kapsels en een zichtbare piercing in het gezicht kunnen afschrikken, dus beter is het om hier niet voor te kiezen tijdens een sollicitatiegesprek. Als vrouw zijn ook te korte, te strakke of te diep uitgesneden kleding een don’t.

Hoe komt u zelfverzekerd over?
Glimlach af en toe en houd uw gezichtsuitdrukking positief. Niet alleen lijkt u zo een positief en vriendelijk persoon, u komt ook zelfverzekerd over. Probeer met uw gesprekspartner zo veel mogelijk oogcontact te maken zonder te staren. Mensen die telkens om zich heen kijken komen onzeker en ongeïnteresseerd over. Het moet lijken alsof u het leuk vindt dat u er bent en dat u interesse hebt in de baan en het bedrijf. Dit doet u niet door met uw armen over elkaar te zitten, onderuitgezakt te zitten of uw handen in uw zakken te hebben. Onzeker komt u ook over door telkens aan uw gezicht of kleding te zitten tijdens het gesprek, te trillen met uw been, met uw vingers te tikken en te krabben. Wanneer u uw vuisten balt of uw handen samenknijpt, lijkt u agressief.

Doen
Als u rechtop zit, licht naar voren leunend lijkt u alert, zelfverzekerd en geïnteresseerd in wat de gesprekspartner te zeggen
heeft. Geef ook een stevige hand als u binnenkomt en als u weggaat. Als u hierbij initiatief neemt, lijkt u vriendelijker en
assertiever. Blijf wel dicht bij uzelf tijdens het gesprek en doe geen dingen die al te onnatuurlijk overkomen!

 

VOLGENDE STAP: Het aanbiedingsgesprek

 

 

Pagina's:

Heeft u nog vragen?

U kunt ons bellen
Telefoon:
+32 (0) 78 48 50 90
... of we bellen jou
of u mailt ons