Home /
Blog /
6 redenen die ervoor zorgen dat jouw sollicitatiebrief in de prullenbak belandt

6 redenen die ervoor zorgen dat jouw sollicitatiebrief in de prullenbak belandt

vrijdag 4 november 2016

Selectie

  • Marieke Knippers

Selectie

Al is je sollicitatiebrief nog zo sterk; sommige details kunnen je ongemerkt de das omdoen in het sollicitatieproces. Waarschijnlijk heb je er helemaal geen erg in, en is het een klein detail dat ervoor zorgt dat jouw cv en motivatiebrief niet op de stapel ‘uitnodigen’ terechtkomen. Wat zijn de meest voorkomende redenen die ervoor zorgen dat een sollicitatie linea recta in de prullenbak belandt? Wij vroegen het enkele HR-managers en stelden deze lijst voor je op. Inside information waar je zeker je voordeel mee kunt doen!

Bla

1. Je brief bevat meer jargon dan een stuk vakliteratuur

 

Als je binnen een specifiek vakgebied solliciteert (bijvoorbeeld de ICT), is het prima om te laten zien dat je over enige vakkennis beschikt. Pas er echter wel voor op dat je brief niet volledig uit 'interessante' termen bestaat: het kan zomaar zijn dat je brief terechtkomt bij een HR-manager die slechts zijdelings betrokken is bij de core business van het bedrijf.

Zelfs een leek zou je brief moeten kunnen volgen: vind een goede balans tussen simpele formuleringen en jargon. Populair doen in je sollicitatiebrief werkt meestal averechts, zeker als je met veel woorden maar weinig over jezelf vertelt.
 

2. Je hebt op alle vacante posities binnen het bedrijf gesolliciteerd

 

Vooropgesteld: je enthousiasme voor een bepaalde functie kenbaar maken is prima. Een gezonde interesse tonen in de activiteiten van een bedrijf is dat ook. En we snappen het: je wilt echt heel graag bij dit bedrijf werken. Maar er is een duidelijke grens tussen enthousiast overkomen en wanhopig lijken. Je steekt deze grens onherroepelijk over als je op alles solliciteert wat los en vast zit. 

Kies één vacature die écht bij jou past, schrijf een goede brief en overtuig met je talent voor de functie. Als een werkgever onder de indruk is, is het zeker niet uitgesloten dat je ook in aanmerking kunt komen voor andere posities. 
 

Stamp

3. Je brief is aan het verkeerde bedrijf gericht

 

Het is logisch dat je niet voor iedere sollicitatie die je stuurt een compleet unieke brief schrijft. Maar áls je stukken uit vorige brieven gebruikt, let er dan wel op dat ze toegespitst zijn op de nieuwe functie en geen verkeerde bedrijfsnamen, contactpersonen of andere foute verwijzingen bevatten.

Je kansen zijn verkeken als duidelijk wordt dat je brief niet exclusief voor een bepaald bedrijf geschreven is. Voer daarom een grondige controle uit in de laatste leesronde, voor je hem verstuurt. 


4. Je bent niet te vinden via Google

 

Als iemand van je droombedrijf je wilt uitnodigen voor een gesprek en je brief en cv heeft bekeken, zal diegene meer informatie over je willen vinden. Hoe gebeurt dat? Juist, door je naam te googelen. En het komt nogal vreemd over als er vervolgens helemaal géén relevante zoekresultaten over jou verschijnen. Wat heb je te verbergen? Heb je misschien de magische uitvinding die internet heet nog helemaal niet ontdekt? Het is in ieder geval zeer verdacht als je voor Google niet lijkt te bestaan.

Zorg er dus voor dat er resultaten naar voren komen die representatief zijn. Natuurlijk hoeven ze niet allemaal relevant te zijn voor je loopbaan en mogen ze best gelieerd zijn aan je privéleven, maar bedenk je altijd hoe je overkomt op een recruiter of iemand anders die een cruciale rol kan spelen in je carrière. 

Weird photo

5. Je hebt een weinig professionele LinkedIn foto en/of je Facebook bevat openbare foto's van je dronken escapades

 

LinkedIn is bij uitstek de plek waar toekomstige werkgevers jou verder zullen onderzoeken. Zorg er dus voor dat je profiel een gezicht heeft! Een foto met je vriendengroep of op je vakantiebestemming in zwembroek zijn niet de beste opties voor je zakelijke profiel. Kies een recente foto van goede kwaliteit en glimlach; dat maakt je benaderbaar.

Hetzelfde geldt voor Facebook: zorg ervoor dat het voor recruiters en HR-managers niet mogelijk is om foto's te zien die je solliciatie negatief kunnen beïnvloeden. Foto’s van je laatste avond uit, compleet met dronken poses, zorgen niet voor de meest fantastische eerste indruk. 

Ieder social media-kanaal heeft tegenwoordig gebruiksvriendelijke opties om je berichten en foto’s af te schermen. Maak er gebruik van, het is zo gebeurd!

 

6. Je e-mailadres ziet eruit alsof het van een 14-jarige is

 

Met je e-mailadres maak je een belangrijke indruk op degene die over jouw sollicitatie beslist. Gebruik je nog altijd je adres met je nickname uit de derde klas? Dan wordt het zonder meer tijd voor verandering. Uit onderzoek is gebleken dat het gebruik van formele e-mailadressen (met alleen een naam en voorletters of voornaam) een hogere slagingskans oplevert bij het versturen van sollicitaties.

Kijk ook kritisch naar de host van je e-mail: heb je een adres van een neutrale host (bijvoorbeeld Gmail of Hotmail), of van een internetprovider die inmiddels niet meer bestaat? Het allermooiste is natuurlijk een adres van een domein met je eigen naam. Mocht dat er niet in zitten, dan is een neutrale provider ook prima.

 

Artikelen die je waarschijnlijk ook interessant vindt

 

 

 

 

 

 
Terug naar overzicht
 
 
Terug naar overzicht

Heeft u nog vragen?

U kunt ons bellen
Telefoon:
+32 (0) 78 48 50 90
... of we bellen jou
of u mailt ons